Vintertrening for solum-syklister

 

Solum TSK benytter flittig skiløypene i grenland

 

Mange bruker mye tid til sykling inne - på ruller og annen relatert redskap, spinning etc. Det er bra, men sykkel er en utendørsidrett og derfor anbefaler jeg at det meste av treningen foregår utendørs. Da får man også bedre trent utholdenheten.

 

Å sykle 12 måneder i året kan bli monotont, men det betyr ikke at du ikke kan sykle om vinteren. Du kan for eksempel gjøre noe av kvalitetstreningen på sykkel innendørs. Det er også viktig å holde syklingen noe ved like om vinteren slik at overgangen ikke blir for voldsom om våren (Solum tsk har en egen stisykkelgruppe). Men, tren grunnlagstreningen variert. Jeg har tro på at en variert trent kropp tåler større belastninger. Om vinteren er langrennsskiene et flott alternativ. Jeg ser liten vits i å sykle i kulde på glatte veier med bilene susende forbi, når alternativet er å gli frem i storskogen i flotte skiløyper.

 

Du trener utholdenheten minst like bra på ski. Løp, jogg og rask gange er andre fine treningsformer. Hva med ett besøk i den lokale svømme-hallen. Bare fantasien er begrensningen, for all bevegelse som gir pulsøkning er jo trening. Det er også en kjensgjerning at både løping og skiløping gir bedre effekt pr. tidsenhet enn sykkelen. Det vil si du klarer deg med noe kortere treningstid for å oppnå den samme effekten. Når studier, jobb og sosiale/familiære relasjoner skal pleies, er det også viktige momenter.

PÅ PLAKATEN

 

BMX:

- Da er vi i gang med 2017-sesongen! Mer info om treningstider ligger under fanen "BMX"

- Ta kontakt med oss på bmx@solum-tsk.no dersom du lurer på noe angående trening, eller følg oss på Facebook for løpende oppdateringer.

 

Terrengsykkel:

- Følg med på Facebook for informasjon om trening og aktiviteter!

Ski film fra Svanstul

 

Copyright ® 2017 Creation Multimedia